fbpx

A külföldi jogviszony, elveszett TB kártya és a táppénz

Egészségbiztosítási kártya

07 Már

2019

A külföldi jogviszony, elveszett TB kártya és a táppénz

Egy összetett helyzet, mely sok kérdést vethet fel

Ha valamilyen oknál fogva keresőképtelenné válunk, az nagyon megviselhet minket. Természetesen nem csak lelkileg és fizikailag, hanem pénzügyileg is nehéz lehet ez az állapot. Ha ezt még tetőzi az is, hogy helyzetünk egyedi és összetett, akkor joggal érezhetjük magunkat elveszettnek és temérdek kérdés fordul meg a fejünkben. Ilyenkor a táppénz igénylése egyáltalán nem mondható egyszerű folyamatnak, így nem árt ehhez egy kis mankó.

Mivel rengetegen dolgoznak külföldön, így bizony sokakkal megeshet az alábbi szituáció. Tegyük fel, hogy keresőképtelenségünket megelőzően idegen honban dolgoztunk, de külföldi munkánk előtt itthon is húztuk az igát, azonban társadalombiztosítási igazolványunk elkallódott. Milyen lépéseket kell megtennünk ahhoz, hogy a táppénz mértékének és jogosultsági idejének megállapításánál mindent figyelembe vegyenek?

Először is fontos megemlíteni, hogy a külföldön munkát vállaló személyeknek a magyar egészségbiztosítási szerv felé bejelentési kötelezettségük van. „Az egyezményes országban létrejött biztosítást, és annak megszűnését is 15 napon belül be kell jelenteni az egészségbiztosítás ellátásaira jogosultakról vezetett nyilvántartásba a kormányhivatal megyeszékhelyén működő járási hivatala – Pest megye és a főváros esetén a Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatala – részére.”

Amikor véget ér a külföldi munkánk, akkor a jogviszony megszűnésének bejelentésekor csatolnunk kell a külföldi biztosító által kiadott EU-s formanyomtatványt – E104-es igazolás -, illetve a biztosítási időszakról szóló egyéb igazolásokat is – ha van ilyen. Ehhez szükségünk lesz a magyar személyi igazolványunk, a magyar lakcímkártyánk és a külföldi egészségbiztosítási kártyánk másolataira. „A bejelentési kötelezettség tehát a lakóhely szerint illetékes kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalnál, illetve Pest megye és a főváros esetén a Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. kerületi hivatalánál személyesen vagy postai úton teljesíthető [Eb-tv. 80. § (5)-(6) bekezdései és Eb-tv. R. 49/E. §].”

A szóban forgó esetben a magyar bejelentett biztosítási jogviszonyokról akár személyesen, akár írásban, vagy egy meghatalmazottunk segítségével tudunk tájékoztatást kérni. Ehhez szintén a kérelmező lakóhelye szerint illetékes kormányhivatal megyeszékhelyén működő járási hivatalt, illetve Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. Kerületi Hivatalát kell felkeresnünk.

A kiadott igazolásokat aztán a társadalombiztosítási kifizetőhelynek természetesen el kell fogadnia, és a biztosítási jogviszonyokat figyelembe kell venni, amikor az ellátásokra való jogosultságot, illetve annak mértékét megállapítják. Ezen felül a jelenlegi foglalkoztatónak ki kell állítania egy „Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról” elnevezésű nyomtatványt. Ehhez kell majd csatolni a hivatal által a korábbi biztosítási jogviszonyokról szóló kiadott igazolásokat. Így lesz kerek az egész, és így számíthatunk arra, hogy táppénzünk kiszámításánál mindent figyelembe vesznek majd.

Önnek is van társadalombiztosítási kérdése?

Próbálja ki szolgáltatásunkat és legyen az előfizetőnk

További információ

Copyrights © 2018. All rights reserved | Website by Marketing Market

cards